Karhulahden kotiseutumuseo, Joroinen

07

Kotiseutumuseon savusaunan noin kolmekymmentä vuotta vanha, pärekaton päälle tehty kolmiorimahuopakatto kunnostettiin syksyllä 2011 Museoviraston myöntämän harkinnanvaraisen valtionavun turvin. Työstä vastasi Saneeraustyö Kari Strengell. Pahiten katto oli kärsinyt eteläpuolen lappeiden päistä – tuulen suunnalle eli pääsyllä räystään alle lienee myös ollut osansa asiassa.

Etelälappeen kummastakin päästä poistettiin vuota ja lahonneet päreet, jonka jälkeen ruoteisiin naulattiin uudet päreet riimalta harjalle. Kirkkaita mäntypäreitä oli jäänyt vuosien takaa säilytykseen museon toiseen latoon. Päreet kostutettiin ensin vedessä, jotta ne eivät haljenneet naulatessa. Vanha huopa puhdistettiin ja kymmenmetrisestä huoparullasta leikattiin harjalle pehmennykseksi noin metrin pätkä. Tämän jälkeen uusi huopa vedettiin harjan yli räystäältä räystäälle yhtenäisenä vuotana. Vanhat kolmiorimat olivat vielä käyttökelpoisia. Sen sijaan sivuräystäille jouduttiin uusimaan lautoja ja päätyräystäälle rimoja.

Ikääntynyt lakeistorvi sahattiin vintiltä poikki ja uusittiin samanmallisena: n. 30 mm:n paksuiset laudat sahattiin erikseen torven kunnostusta varten. Kiinnityksessä käytettiin poikkeuksellisesti ruuveja, sillä vasaranaulauksen arvioitiin aiheuttavan enemmän haittaa vanhalle puutorvelle. Torven ja katon yhtymäkohta tiivistettiin kylmäbitumilla.

Kuvat Jorma Hytönen/Savonlinnan maakuntamuseo (1–2) ja Jarmo Piik/Joroisten kunta kesä–lokakuu 2011:

01
01 Karhulahden sauna ennen kunnostusta.

02
02 Katoavaa kansanperinnettä: alumiiniset huopakattonaulat väistyivät sinkittyjen huopakattonaulojen
tieltä.

03
03 Päihin on uusittu päreet ja osa huovasta on jo kiinni.

04
04 Lähes valmis katto.